| |

sundance's blog Isarubines blog San's blog L's blog gyt's blog muze's blog katreseke's blog twinneke's blog pedro's blog Jipenjanneke's blog
|
|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 314 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Sep 23, 2008 10:21 pm Onderwerp: |
|
|
|
kaya, heb jij ondertussen nog meer info gevonden over herpes en antistoffen voor de baby enzo? Mijn man heeft een koortsblaas en ik ben ook drager van het virus (maar heb nog nooit blaasjes gehad) en hij durft de jongens niet meer vastnemen nu. Onze Klaas had sinds vanmorgen een paar rode puntjes in zijn gezichtje, ik dacht dat hij door een mug gebeten was of zo maar nu kwam mijn man thuis met een koortsblaas en word ik toch wat ongerust. De info op internet is niet echt duidelijk.
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Sep 23, 2008 10:37 pm Onderwerp: |
|
|
het herpes virus die koortsblaasjes veroorzaakt is dus inderdaad een sluimerend virus die eens je bent besmet voor altijd in je zit en met momenten van verzwakte weerstand (vermoeidheid , ziekte,...) terug de kop opsteekt en zich uit in en koortsblaas . Ben je echter zeer sterk verzwakt kan deze heropflakkering zelfs lijden tot de zona , een zeer pijnlijke infectie van een zenuw , meestal in het gelaat maar vaak ook soms op de rug of de rest van het lichaam . Typisch aan de zona is dat de uitslag die je op je huid krijgt letterlijk je lichaam in twee deelt. Het stopt dus op een denkbeeldige middenlijn .
Kleine kinderen en baby's die een eerste maal besmet geraken met het virus kunnen hier ofwel geen reactie op geven en later pas bij verminderde weerstand koortsblazen krijgen ofwel kunnen ze dus een fulminante ziektebeeld vertonen met hevige koorts , uitslag, pijn ,...
Je moet dus zeker je kinderen niet in contact laten komen met je koortsblaas. Verder ben je wel niet besmettelijk , enkel de open koortsblaas is besmettelijk . Dus als je inderdaad een goei handhygiëne volhoud en er inderdaad simpelweg een klever opkleeft type compeed of zovirax (dacht ik) is de kans op besmetting heel klein. Dus je kinderen niet aanraken is geen oplossing want van aanraken kunnen ze het niet krijgen.
Ik zou voor de zekerheid wel eens langsgaan bij de ka met die uitslag want het kan inderdaad een besmetting zijn of gewoon wat baby-acné.
Het is dus niet omdat iemand besmet is met het herpesvirus dat ze geen antistoffen ertegen hebben, anders zou de heropflakkering en de initiele besmetting zelfs dodelijk zijn geweest . Men heeft dus een weerstand tegen het virus maar op sommige momenten wint het virus het omdat het llichaam zich op iets anders aan het storten is , dit is echter snel opgelost want het blijft meestal bij een koortsblaas wat wil zeggen dat het lichaam zijn antistoffen ertegen weer in gang heeft gezet . Indien dit niet gebeurt , krijg je dus de zona en kan je er uiteindelijk aan sterven . Dus je hebt wel degelijk antistoffen tegen het virus . Ze zijn echter niet sterk genoeg om het virus uit je lichaam te laten verdwijnen omdat het herpesvirus een speciaal ingebouwd mechanisme heeft waardoor het meestal onzichjtbaar is voor je afweersysteem. Dus ook de antistoffen in je moedermelk kunnen je baby niet beschermen tegen dit virus.
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 314 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Sep 23, 2008 11:24 pm Onderwerp: |
|
|
|
we hebben even naar de kinderarts gebeld en we moeten hun temperatuur in het oog houden. Als ze koorts maken moeten we naar de dokter. Voorlopig is er dus niks aan de hand. Mijn man gaat morgen iets halen bij de apotheek om op zijn mond te plakken, alle, op het koortsblaasje bedoel ik natuurlijk.
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
kaya

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 606 Woonplaats: West-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Wo Sep 24, 2008 4:30 am Onderwerp: |
|
|
Hoi Lina,
De uitleg die isarubine geeft klopt inderdaad helemaal! Ik heb uiteindelijk ook navraag gedaan bij de pediater, omdat ik me toch zorgen maakte. Ondertussen is mijn koortsblaas weg en de baby's nog steeds kerngezond!
Moesten ze in het slechtste geval het virus toch binnenkrijgen, dan is de kans groot dat ze de "muileplaag" krijgen (zo noemt dat bij ons, maar ik weet de juiste benaming er niet voor...). Dan hebben ze over hun hele gezicht koortsblaasjes en in hun mond aften. Meestal gaat dit gepaard met hoge koorts. Door de blaasjes in hun mond kunnen ze dan niet eten (van de pijn) en dit resulteert dan dikwijls in een ziekenhuisopname met infuus zodat ze toch de nodige voeding binnenkrijgen.
Dat klinkt allemaal heel ernstig, maar maak je niet teveel zorgen, de kans dat ze het virus oplopen is echt wel heel klein als je een goede hygiene blijft handhaven! Ze moeten al vocht van de koortsblaas in hun mond krijgen voor ze het virus kunnen krijgen. Gewoon veel de handen wassen en ontsmetten en geen zoentjes geven aan de baby's. Eens de koortsblaas opgedroogd is, dan is het besmettingsgevaar over.
Ik heb als kind zelf ook de muileplaag gehad (toen ik 3 jaar was of zo) en ik kon inderdaad bijna niet meer eten, enkel nog van een papflesje drinken (wat voor mij dan gelukkig ook een ziekenhuisopname vermeden heeft). Volgens mijn ouders was ik er erg ziek en lastig door, maar ik herinner me er zelf niks meer van.
_________________ Mama van Lukas en Timon (7 augustus 2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Forumcategoriën
Zwangerschap, bevalling en kraamtijd Zorg voor jezelf en je relatie Stel jezelf even voor Infomap Aandacht voor broers en zussen Dagdagelijkse activiteiten Drie tegelijk 0-1 jaar Koffieklets Meetings en Data Opvoeding Veiligheid Gewiste Posts Belangrijke momenten Mannenpraat Samen of apart Opgroeiende drieling en meerlingen van hogere orde Het Grote Meerlingen Fotoboek Engeltjes Puberteit Links Beheerdersmap Te Koop / Gezocht Nieuwsbrieven Huishouden Borstvoeding of Flesvoeding Geldzaken en meerlingen Op reis met een meerling Medische vragen omtrent meerlingen Geboortekaartjes en doopsuiker
Meerlingenbibliotheek
Bezoek onze online meerlingenbibliotheek
Wat te doen bij luizen Hersenvliesontsteking Griep Eczeem Wat te doen bij diarree of buikgriep? Wat te doen bij darmkrampjes? Wat te doen bij astma? Wat te doen bij een allergie? Wat te doen bij verstikking? Wat te doen bij vergiftiging?
Bezoek ook eens Vermageren-lijnen-en-afvallen.org
|
|