| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 314 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 9:22 pm Onderwerp: kans op tweede meerling |
|
|
hoi, het is nog een beetje (veel te ! ) vroeg om er aan te beginnen (mijn jongens zijn 12 weken ) maar ik vroeg me af wat de kans op een tweede tweeling is als je al een tweeëiïge tweeling hebt. Ik heb eens gelezen dat dat 1/10 is. Klopt dat?
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
kaya

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 605 Woonplaats: West-Vlaanderen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 9:42 pm Onderwerp: Re: kans op tweede meerling |
|
|
| lina schreef: | | Ik heb eens gelezen dat dat 1/10 is. Klopt dat? |
Serieus???
_________________ Mama van Lukas en Timon (7 augustus 2008) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
neske

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 10:29 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb dat toch ook ergens gelezen. Maar dat zou dan enkel zo zijn als het echt genetisch bepaald is dat je tweeling zou krijgen. Volgens zelfde artikel zijn er nog 4 andere factoren buiten erfelijkheid die tot tweeëige tweelingzwangerschap kunnen leiden. Ze weten wel nog niet welke genen verantwoordelijk zijn.
Ik veronderstel dat als er nog tweelingen in de familie voorkomen, je er dan wel mag vanuitgaan dat het erfelijk is en dat de kans voor volgende zwangerschap inderdaad 1/10 is.
|
 |
lina

Geregistreerd op: 08 Dec 2007 Berichten: 314 Woonplaats: vlaams-brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 10:32 pm Onderwerp: |
|
|
Meerlingen komen vaker in bepaalde families voor. Onderzoek laat zien dat het krijgen van een twee-eiige tweeling erfelijk is. Een vrouw die spontaan zwanger is geworden van een twee-eiige tweeling heeft bij iedere volgende zwangerschap 10 % kans om weer een tweeling te krijgen. De kans dat haar dochten een tweeling krijgt is 5 %.
bron: http://tweelingen-onderzoek.tripod.com/kans.htm
daar had ik dat dus gelezen..... Ik zal toch met een 'bang' hartje naar mijn eerste echo gaan als ik ooit opnieuw zwanger ben. Of misschien zal ik stiekem toch hopen op weer een tweeling , i don't know...
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
neske

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 10:42 pm Onderwerp: |
|
|
dit is de link van het artikel dat ik gevonden heb (er stond trouwens nog veel interessante info in)
http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inhouden12/art12_5_04.html
Ik heb nog op andere plaatsen gelezen dat het evengoed "toeval" kan zijn dat er een dubbele eisprong is, maar weet dus niet of het waar is.
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 11:32 pm Onderwerp: |
|
|
de kans bestaat eigenlijk altijd en kan dus bij genetische wel groter zijn .
Vraag is dus ook gewoon : hoe erg zou je het vidnen om opnieuw zwanger te zijn van een twin?
Voor mij maakte dit toch geen verschil uit en ik was eerlijk gezegd teleurgesteld dat het er maar eentje was ....
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
San

Geregistreerd op: 24 Aug 2007 Berichten: 1177 Woonplaats: Sint-Amands (aan de Schelde)
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Okt 07, 2008 8:56 am Onderwerp: |
|
|
Ik denk inderdaad dat de vraag die Isa stelt moet ingevuld worden. Ik kan me best voorstellen dat het raar moet zijn als je na een tweeling opeens 1 kindje hebt. Wij hebben het omgekeerde voorgehad. Ik heb vorige week voor de allereerste keer Michiel 1 dag alleen thuis gehad, en ik had gewoon niks te doen! Dus misschien mis je wel de drukte van een tweeling als je er eentje draagt.
ps, wil dat zeggen dat er nog kindjes bij gaan komen?
|
 |
|