| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
christa

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 07, 2008 1:22 pm Onderwerp: eeneiige tweeling kort na elkaar ziek |
|
|
|
We zijn trotse ouders van een ééneiige tweeling van 4,5 maanden oud. Vorige maand heeft eentje in het ziekenhuis gelegen met een nierbekkenontsteking. Alles is nu terug in orde, maar ze wordt verder opgevolgd. Vorige week met de tweede naar de huisarts omdat ze ook slecht at en er werd een blaasontsteking vastgesteld, nog geen nierbekkenontsteking omdat we er snel genoeg bj waren. Mogelijk hebben ze allebei eenzelfde afwijking (reflux van blaas naar nieren), maar 't is wel merkwaardig dat ze zo kort na elkaar een infectie kregen. Weet iemand of eeneiige tweelingen vaker gelijktijdig of kort na elkaar dezelfde ziektes krijgen (bij niet-besmettelijke ziekten uiteraard)?
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
sundance

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 2867 Woonplaats: Deurne bij Antwerpen
Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 07, 2008 1:58 pm Onderwerp: |
|
|
Christa:
Wij hebben met mijn dochtertje hetzelfde probleem gehad die reflux aan de nieren, zij was toen2 maanden. Ze heeft een heel jaar Ceclor moeten nemen en vanaf de leeftijd van 1 jaar werd dat Furadantine. Een aantal jaar later, vorig jaar op 5 jarige leeftijd is ze tweemaal geopereerd. Nu is ze al een hele tijd medicijnen vrij en doet ze het zeer goed. Ik denk dat het gewoon toeval is dat ze het beiden hebben. De uroloog van mijn dochtertje zei wel dat het tegenwoordig dikwijls voor komt die reflux.
Wat wel is dat mijn twee jongste zoontjes (tweeling) allebei een teelballetje missen. Waren allebei niet goed en moest verwijderd worden. Beiden aan dezelfde kant. Wat volgens de dokter ook vrij raar was.
_________________ Sunny, mama van:
Joey(06/01/2000) en Sarah (23/04/2002)- Axel en Maxim(03/01/2004)
url=http://www.imageposter.com/uploads/get/483524] [/url]
bestellen bij muzemans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
jakke

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 07, 2008 2:09 pm Onderwerp: |
|
|
eigenlijk als ze ééneïg zijn is de kans toch groter dat ze ook werkelijk het zelfde hebben omdat ze dan de zelfde genen hebben
enfin ik heb het nog al gehoord en mijn twee jongens hadden ook alletwee een soort allergie op de luchtwegen gelukkig nu gedaan,ook zijn ze beiden geopereerd aan een liesbreuk bijde kanten dus ja volgens mij heel normaal
_________________ mama van rani (3-10-96 ) robby (30-4-98 ) en roy (30-4-98 ) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
double fun

Del.icio.us
|
Geplaatst: Ma Apr 07, 2008 2:45 pm Onderwerp: |
|
|
Eeneiige tweelingen krijgen inderdaad vaker dezelfde ziekte wanneer deze ziekte iets te maken heeft met genetische aanleg, want zoals al werd gezegd zijn ze genetisch wel gelijk.
Dat betekent dat wanneer er bv zoals bij jullie reflux is van blaas naar nieren, dit waarschijnlijk werd veroorzaakt doordat dit tijdens de ontwikkeling anders is gevormd en doordat de kindjes eeneiig zijn is de kans groot dat dat bij beide kindjes zo zal zijn.
De kans dat kinderen ziek worden is vaak een combinatie van omgevingsfactoren en genetische factoren. Eeneiige tweelingen delen al het genetische materiaal en ook veel omgevingsfactoren dus hebben sowiezo meer kans om dezelfde ziektes mee te maken.
Groetjes
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
isarubine

Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 1:24 pm Onderwerp: |
|
|
double fun slaat de angel op zijn kop : inderdaad bij genetische ziektes hebben eeneiige twins de grootste kans om beiden dezelfde ziekte te hebben.
_________________ groetjes,
Isabel;mama van Isaline en Ruben 05-01-2005 en Nicolas 21-11-2007
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jessie

Geregistreerd op: 31 Jul 2005 Berichten: 1703 Woonplaats: Herent - Vlaams Brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 8:01 pm Onderwerp: |
|
|
ai zijn Kaat en Tess dan toch niet ééneiig? Tess heeft sneller last van piepende longen, terwijl het bij Kaat bij een gewone verkoudheid blijft. (Astma zit in de familie)
Ze hebben wel dezelfde allergie op aardbeien, maar die heb ik ook.
_________________ Jessie - mama van Kaat en Tess - "mijn 2 engeltjes" (07/09/05) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
gyt

Geregistreerd op: 06 Feb 2006 Berichten: 4105 Woonplaats: vlaams brabant
Del.icio.us
|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 10:28 pm Onderwerp: |
|
|
zou het niet vooral om aandoeningen gaan die ergens te maken hebben met een lichamelijke variant (zoals bij de reflux-niertjes en teelballetjes)? Daar lijkt het me logisch van. Voor andere ziektes heb je natuurlijk de genetische aanleg, maar dat heb je ook bij 'gewone' broers en zussen hé (ongelukkig uitgedrukt, maar wel duidelijk zeker?)
_________________ (meestal) trotse mama van Line (30 aug 2003), Pieter en Lennart (10 okt 2005) |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|