Citytrip? Weekendje weg? Google Trouwen? Bruiloft organiseren?

Meerlingen & Tweelingen Blogs
sundance's blog
Isarubines blog
San's blog
L's blog
gyt's blog
muze's blog
twinneke's blog
katreseke's blog
Kristel's blog
pedro's blog

Het forum voor en door meerlingenouders! Meerlingen.org
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken 
 InloggenInloggen 
BlogsBlogs     ProfielProfiel 

Vanaf wanneer volledige borstvoeding?

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Borstvoeding of Flesvoeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kaya

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2008 5:22 pm    Onderwerp: Vanaf wanneer volledige borstvoeding? Reageren met citaat

Ik ben vol goeie moecd begonnen met bv en afkolven na de geboorte van onze 2 sloebers. Vandaag zijn ze juist 2 weken oud en krijgen ze nog 7 voedingen per dag. Zodra ze 3 kg wegen mag ik volgens de vroedvrouw proberen over te schakelen op 6 voedingen.

Momenteel geef ik per voeding 1 kindje bv en 1 kindje flesvoeding (zoveel mogelijk afgekolfde melk, nog een 2-tal voedingen per dag krijgen ze poedermelk want ik heb nog niet genoeg). Na de bv moet ik ook altijd nog bijvoeden omdat ze niet genoeg binnen krijgen. Na iedere voeding kolf ik mijn borsten dan nog volledig leeg (volgens de vroedvrouw maakt een lege borst veel meer melk aan). Sinds gisteren lukt het nu echt heel goed om ze mooi aan te leggen dus denk ik dat ze nu toch meer en meer binnenkrijgen via de borst.

Ik vroeg me nu af hoe dat bij jullie verlopen is in het begin? Vooral hoe lang het geduurd heeft voor ze beiden volledig op bv stonden? Nu is het toch wel een hele rompslomp en zijn we minimum anderhalf uur per voeding bezig waardoor de nachten natuurlijk nog korter zijn Confused Ik zie het nu zeker nog zitten om door te zetten, maar verlang toch tot ik echt van die flesjes en dat kolven af ben.

Wie deelt zijn ervaringen? Very Happy
Melandune

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2008 11:13 am    Onderwerp: Reageren met citaat

De enige tip die ik heb om je productie op te krikken, aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen.. Ze gaan momenteel waarschijnlijk toch meer vragen, want op twee weken durven er wel eens regeldagen voorkomen (de volgende zijn op 6 weken, dan op 3 à 4 maand).. Moesten ze toch niet voldoende binnenkrijgen aan de borst, tussendoor extra kolven.. Het werkt gewoon op vraag en aanbod..
En hou ook in het achterhoofd dat een kindje meer uit de borst krijgt dan een kolf.. Wink
Maar aanleggen dus!
kaya

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2008 7:07 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Tjah, ik heb ondertussen bijna voldoende melk om ze volledig te voeden met borstmelk, maar als ik ze aanleg drinken ze na de borst gemakkelijk nog 50CC extra... Dus ze krijgen echt wel niet voldoende binnen via de borst. Het probleem ligt niet bij mijn melkproductie denk ik, maar eerder bij de zuigkracht van de kindjes. Volgens de vroedvrouw verbetert dat naarmate ze groter en sterker worden, maar ik hoop toch dat het geen weken meer duurt hoor.
Melandune

regelmatig

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 7:37 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ah, oké dan had ik het verkeerd begrepen.. Wink
Maar dan geldt het nog eigenlijk hé, blijven aanleggen dat ze de kans krijgen om te oefenen.. (en erna dan per fles bijvoeden indien nodig).. Het is wel zo dat een fles gemakkelijker drinkt dan een borst, dus het kan nog wel een tijdje duren eer ze echt volledig aan de borst drinken.. In ieder geval, heel veel succes en ik hoop dat het snel lukt!!!
Vlinderelf

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 11:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog een misverstandje uit de wereld helpen: je kan een borst nooit helemaal leeg kolven. Er blijft altijd melk in de borst. Terwijl je kolft of terwijl het kindje drinkt wordt er nieuwe melk aangemaakt dus de borst is nooit leeg.
Ik kolfde die eerste weken om de 3 uur, 10 minuten, beide borsten gelijktijdig met een elektrische kolf. 's Nachts sloeg ik 1 kolfbeurt over zodat ik 6 uur aan een stuk kon slapen. Zo kwam mijn melkproductie snel op gang. Ook veel water drinken, voldoende rust nemen, goed en gezond eten.
Maar toch ook je kindjes zelf voldoende aanleggen want zelfs al zuigen ze nog niet krachtig genoeg, ze zuigen wel op een specifieke manier waarmee ze de juiste melksamenstelling vragen.

Ik snap ook niet goed waarom er gemixt wordt met flesjesmelk... Omdat je niet genoeg melk zou hebben? Je moet daar toch wat mee oppassen. Het gaat bij moedermelk niet zozeer om de hoeveelheid, wel om de samenstelling van de melk. Die zou normaal gezien sowieso krachtig genoeg moeten zijn. Couveusekindjes of te vroeg geboren kindjes hebben altijd een mate van onverzadigbaarheid. Ik heb dat heel hard ondervonden met Ella. Ze leek nooit genoeg te hebben, maar kwam zeker en vast voldoende gewicht aan. Dus ze had wel genoeg.
Informeer je heel erg goed over borstvoeding, zeker als je het graag een tijd wil volhouden. Lees erover en zoek contacten met moeders die ervaring hebben. Er worden zoveel fabels verteld en je wordt daardoor zo in de war gebracht... Je hebt echt goede objectieve info nodig op basis van onderzoeken. Hier vind je degelijke info. En durf ook tegen de verpleging ingaan. Volg je instinct. Dat klopt altijd!
www.borstvoeding.com
www.lalecheleague.be
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog MSN Messenger
kaya

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 1:27 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de tips dames! Het mixen met flesjesmelk moest echt wel want de eerste 4 dagen had ik geen melk (maar ik kolfde wel om de 2 à 3 uur, zelfs snachts). Daarna kwam de productie stilaan op gang en nu heb ik al genoeg melk om 6 van de 7 voedingen afgekolfde borstmelk te geven (in combinatie met 1 baby per voeding die aan de borst drinkt).

Helemaal leegkolven is inderdaad niet mogelijk, maar ik kolf wel tot er praktisch niks meer uitkomt (20 minuutjes ongeveer, ook met een dubbele elektrische pomp).

Vandaag heb ik eens getest met Timon door hem voor en na de voeding te wegen zodat ik een idee heb hoeveel hij juist binnen kreeg van de borst. Hij woog 45 gram meer na 15 à 20 minuutjes aan de borst! Ik had eigenlijk veel minder verwacht dus ik ben wel blij!! Very Happy Nu drinken ze gemiddeld per voeding zo'n 70 cc. Dus nog even volhouden en zoals jullie zeggen, aanleggen aanleggen en aanleggen!!

Ze wegen nu beiden bijna 3 kg (nog 100 gram te gaan), dus dan kan ik ook beginnen proberen ze op 6 voedingen ipv 7 te krijgen, dat zal ook al een heel groot verschil zijn!
Vlinderelf

verslaafde

Del.icio.us
BerichtGeplaatst: Za Aug 23, 2008 2:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Probeer je niet teveel vast te pinnen op het aantal voedingen per dag he... Op neonatologie vinden ze dat om één of andere reden zo belangrijk, maar met bv gaat dat niet op. Je zal thuis merken dat het heel onregelmatig is allemaal. Je geeft bv op verzoek, dus als ze hongersignalen vertonen leg je ze aan. Dat wil ook zeggen dat als ze een groeispurt hebben of regeldagen, dat ze bijna de hele dag (en nacht!) willen doordrinken.
En dat maakt bv soms zo ontzettend zwaar om vol te houden. Ik heb met 1 kind op sommige momenten heel hard op mijn tanden moeten bijten om vol te houden. Want ze wilde eten voor 2 hoor! Steun in je omgeving doet heel veel.
Ik wil je absoluut niet ontmoedigen he, maar eerder je wat realistische verwachtingen geven. Het was voor mij nogal een teleurstelling dat het allemaal niet zo romantisch bleek te zijn als ik me had voorgesteld. Ik heb al veel bijgeleerd en ik ben zo ontzettend trots op mezelf dat ik nog altijd bv geef. Ella is vandaag 7 maanden geworden.
Profiel bekijken Stuur privébericht Blog MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Meerlingen.org Forumindex -> Borstvoeding of Flesvoeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 1 van 7

Ga naar: